De Belastingdienst heeft vanaf 1 januari 2021 de ANBI-publicatieplicht voorwaarden aangescherpt. Alle Goede Doelen ANBI's ('omzet'/ baten meer dan € 50.000 per jaar) en Vermogensfondsen ANBI's (uitkeringen/ lasten meer dan € 100.000 per jaar) zijn verplicht te rapporteren volgens een nieuw, vast stramien. Met name het separaat publiceren van de financiële gegevens is voortaan verplicht. Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar.
De gegevens zoals gepubliceerd in het organisatieprofiel bij Kenniscentrum Filantropie voldoen ook voor de Belastingdienst. Alle organisaties met een abonnement hoeven het speciale formulier dus niet in te vullen.
Voor vragen over of begeleiding bij de nieuwe formulieren kunt u ons bellen op 085-2101122 (tijdelijk ook van 19:00 - 21:00 uur) of ons mailen op info@kenniscentrumfilantropie.nl
ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Het hebben van de ANBI-status geeft de filantropische organisatie fiscale voordelen. Om aangewezen te worden als ANBI, dient een filantropische organisatie aan een aantal voorwaarden te voldoen. Deze voorwaarden kunt u hier vinden. Zo moet de ANBI zich bijvoorbeeld voor minstens 90% inzetten voor het algemeen belang.
Een ANBI profiteert van een aantal belastingvoordelen, die u hier kunt vinden. Een ANBI betaalt bijvoorbeeld geen erfbelasting of schenkbelasting. Als een ANBI zelf schenkingen doet in het algemeen belang, hoeft de ontvanger geen schenkbelasting te betalen. Donateurs aan een organisatie met een ANBI-status mogen hun giften aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting.
Stichting Kenniscentrum Filantropie biedt aan eenvoudig en vrijwel kosteloos te voldoen aan de ANBI-publicatieplicht. Door de wettelijk verplichte gegevens op gestructureerde wijze online in te voeren in het organisatieprofiel, worden deze gegevens overzichtelijk gepubliceerd op een eigen internetadres. Dit internet adres kan worden doorgegeven aan de belastingdienst.
Zodra u uw organisatie registreert, krijgt u een email met uw gebruikersnaam, wachtwoord en uw eigen unieke URL. Om te voldoen aan de eisen van de Belastingdienst is het dus niet nodig om een eigen website te hebben.
Registreren is kosteloos en doet u heel eenvoudig via het registratieformulier op deze website. Klik hier om voor het registratieformulier.
Na registratie van uw organisatie kunt u in uw organisatieprofiel een gratis ANBI-scan doen. Met deze ‘zelftest’ bepaalt u snel en eenvoudig of uw instelling aan de aangescherpte ANBI-voorwaarden voldoet, die vanaf 1 januari 2014 van kracht zijn.
Om in te loggen in uw organisatieprofiel klik hier
Aanvraag beschikking ANBI
Belastingdienst - 2018 |
||
Wijziging Internetadres ANBI Belastingdienst - 2018 |
||
Checklist publicatie-eisen ANBI Belastingdienst - webpagina |
||
Overeenkomst periodieke gift PDF - Belastingdienst |
Code Wijffels - Goed Bestuur" Kenniscentrum Filantropie - jun 2005 |
||
Wat staat er in een beleggingsstatuut Bron: ABN AMRO MeesPierson |
ANBI voorwaarden webpagina - Belastingdienst |
||
|
Belastingvoordelen ANBI-status webpagina - Belastingdienst |
|
|
Controleer uw ANBI-status webpagina - Belastingdienst |
|
|
Registratieformulier Aanmelden bij Kenniscentrum Filantropie |